Alla inlägg under april 2009

Av Emma Johansson - 17 april 2009 12:13

Det känns inte riktigt som om det är meningen att vi ska åka till Bangkok. Först blev det ju alla dessa slagsmål och grejer och nu är det Song Kran där. Song Kran är ju det där stora vattenkriget som jag berättade om tidigare då man kastar vatten och mjöl på varandra. I Bangkok är det större än på något annat ställe och jag läste precis på Bangkoknews att de har spärrat av nästan alla vägar i Bangkok så att man ska kunna ha ett vattenkrig där. Som ni ser på bilden är det ganska kaotiskt.


Egentligen hade det ju varit en upplevelse i sig att vara med på ett sådant vattekrig, men när vi diskuterade märkte vi att det inte är så mysigt att ha sista dagen ute i Bangkok när flyget går på kvällen. Ska vi sitta där isåfall med genomblöta kläder och mjöl på? Vi valde att inte åka dit. Synd tycker vi men det kommer säkert fler chanser! Nu ska vi åka till Rayong imorgon istälet och shoppa!


Ett plus är ju att vi får 2 soldagar till så vi kan bättre på brännan litegrann :D



Av Emma Johansson - 15 april 2009 11:03

Hemma från Koh Chang nu. Har haft det bra och bilderna föreställer stranden som hörde till hotellet, samt en del av djungeln som hotellet låg i. Man var tvungen att gå igenom djungeln för att komma till restaurangen, poolen och annat! Men det gjorde bara en bra stämning, man såg faktiskt en del små söta ödlor! :D


I Thailand just nu firar man Song Kran (=det Thailändska nyåret), just nu går vi in på år 2552. Vi går ju efter Jesu födelse hemma, men här firar man ju Buddah eller vad det är! Song Kran är i alla fall en jättemysig tradition och i hela landet just nu pågår vattenkrig! Det är sant, alla Thaiare står efter vägkanten eller åker runt på pickups och kastar / skjuter / slänger vatten på varanda, turister och bilar. Som pricken över i kastar man mjöl på varandra efteråt också, hahaha! Det är inte lätt när man sitter i en gristaxi utan väggar... då blir man väldigt väldigt blöt!! Men det är roligt!! Det som är ännu mer kul är att de firar det som mest här i huset den 17-18 och i Bangkok den 19-20 och det är ju precis då vi är där. Det är som om vi följer efter Song Kran.


Är det inte typiskt också? Varje dag man åker till stranden har man med kameran, men eftersom jag redan har tagit kort på allting så finns det ju ingenting att ta kort på (samt att jag inte ville riskera att få kameran dränkt i vatten och mjöl) :P. Så idag tog jag inte med kameran till stranden... Det är väl jälvklart att just idag kommer det en elefant! Och trots många om och men matade jag elefanten även fast jag inte hade någon kamera. Det om något vill jag ju ha dokumenterat! Menmne, jag säger det med ord istället, IDAG MATADE JAG EN ELEFANT MED GURKA!!

Av Emma Johansson - 14 april 2009 07:16

Jag antar att de flesta har hort om oroligheterna har nere i Thailand. Sjalv fick jag hora det fran Maria som sa att hennes mamma var orolig for mig. Jag mar bra!! Men ar lite spand och nervos och hoppas att de snart kan klara upp det har sa jag kan fa aka tilll Bangkok.


Oroligheterna borjade ju i turisorten Pattaya som ligger ca 4 mil fran vart hus... som tur ar sa ar vi ju ute pa Koh Chang nu och markte inte av nagonting. Slagsmalen och allt vad det ar (kriget skulle man val nastan kunna saga) har dragit sig in till Bangkok, och jag hoppas att det ger sig snart eftersom vi har bokat hotell dar om nagra dagar. Fortsatter det sahar aker vi saklart inte dit, och det skulle ju vara trakigt isf.. Nu sitter jag egentligen bara och haller tummarna for att demonstranterna inte ska ockupera flygplatsen, det har ju hant forut menar jag! Ett par dagar till har skulle ju inte vara fel, men de ar lite fel satt att vara har pa tycker jag.


Jag kommer klara mig bra men jag vill som sagt garna aka till Bangkok om det kan lugna sig!

Av Emma Johansson - 11 april 2009 12:27

Inlagget utan de tre sista i alfabetet...

Befinner mig just nu pa en av Thailands oar, det ar sa himla fint. Bor pa varldens mest underbara hotell med tva pooler och en privat  sandstrand. Sandstranden ar hur fin som helst och jag tror jag lever i en drom just nu. Pa dagen igar bestallde jag en pineappleshake (till mig) och en watermelonshake (till  richard). Da tog killen fram en farsk annanas och brorjadae skara i. Det ar detsom ar sa bra, allt ar liksom helt farskt och inn smaktillsatser eller nagot, och den var sa underbart god.


Nu vill jag bara onska GLAD PASK och at riktigt god paskmatat mig. Tack!

Av Emma Johansson - 9 april 2009 16:27

Idag tänkte vi bara ligga hemma vid poolen och lata oss innan vi tänkte åka in till staden på kvällen. Det gick ju sådär, för efter lunch blev det så himla varmt så vi var nästan tvugna att åka ner till havet och doppa oss. Det blåste dock en del så vi vågade inte bada pga av de höga vågorna, men jag sprang runt vid strandkanten i alla fall :) Det var skönt att bara doppa fötterna. Men vi blev lite törstiga efter ett tag, då hände:


Dagens roliga: Jag skulle beställa in en cola på en restaurang. Det fanns två strl, small och big. Det som var liten kostade 10 baht (=2.50:-) och den som var stor kostade 30 baht (=7.50:-).Eftersom de vanliga brukar kosta runt 40 på restaurang tog jag såklart en stor. Jag tänkte ju att en liten är säkert en 33 cl och en stor en 40 cl, max 50 cl... Sedan kommer hon med en 1.5liters cola i handen, för 7.50:- på restaurang!! Jag började ju bara skratta åt mig själv :P Rchard beställde in en Beer Chang och det gick på ca 22:- tillsammans.

Richards pappa har åkt hem nu också så vi har huset för oss själva. Det är mysigt :) Det är heller inga fel att vi åker ut till en ö som heter Koh Chang imorgon. Vi stannar där tills den 14:e så det lär bli tomt i bloggen fram till dess. Men jag kommer ha det bra där ute iallafall :D Ta hand om er så hörs vi den 14:e, laddar upp massa bilder från en av Thailands största öar då!




Av Emma Johansson - 8 april 2009 15:55


Det har varit sol hela dagen! Trots en del regnmoln i horisonten har det aldrig kommit hit. Det är bra! Som tur är det ju inte så varmt.... jo tjena! 33 grader tror jag vi hade på eftermiddagen och det är ju ännu varmare vid lunch. Dagen tillbringades på Paala beach, ett riktigt mysigt ställe i närheten av huset. Vid 13.00 tröttnade pojkarna och vi åkte hem till poolen istället. Inga fel det heller! Lunch käkades på ett hotell och jag beställde den efterlängtade watermelon-shaken till efterrätt! Till middag åt jag grillad bläckfisk, mycket gott!! :D


Paala Beach är på bilden


Av Emma Johansson - 7 april 2009 15:48

Efter de 26 värsta timmarna i mitt liv kom vi äntligen fram till huset. Resan som började med bil i Karlstad var inte rolig... Jag var dålig i magen hela vägen och det blev en hel del toalettbesök under flygresan. Trots en besvärlig mage så gick resan smidigt och annars felfritt.



Första dagen i Thailand innebar sol & bad (såklart), men när klockan var ca 4, kom ett jävla oväder alltså! Helt otroligt att det kan regna så mycket på så kort tid. Avloppen på gatan hängde inte med och det blev översvämning ca 30-35 cm på en del ställen! Jag tror aldrig att jag har sett så mycket regn. Närregnet slutade blev det fint väder igen lagom till kvällen.


Jag har (redan) hunnit med att shoppa en del. Bla 2 par skor, en handväska, en t-shirt och väst, + lite annat. Det är ju så SJUUUUUUUKT billigt här nere så man kan inte fatta. Till lunch idag käkade jag en fried (=stekt) rice med räkor, för 8:- och det är ju inte precis små portioner.


 

Nu är det ju första dagen och jag och Richard har tagit våran "före"bild, hoppas vi är lite brunare efteråt!

Av Emma Johansson - 4 april 2009 16:59

Lunch med tjejerna var planerat idag som ett litet hejdå. Det var mysigt och väldigt gott. Jag kramade alla jättehårt och kommer sakna er så mycket :(


Innan lunchen tog jag och Martina en tur på stan (eftersom vi inte fick gå med Maria och Jonas). Vi såg min idol!!!! BAMSE var där, och vi sprang runt som galningar för att försöka få ett kort med Bamse, och tillslut gick det ;) Vi hade även en uppgift som var att käka upp Resias godis så att folk inte vill gå dit! Hoppas det lyckades.


Snart kommer Richard och hämtar mig, sen åker vi till Stockholm imorgon bitti. Det här får väl blir ett hejdå, så ska jag försöka skriva när jag har kommit fram till Thailand. Det borde bli på måndag eller tisdag någon gång!

Ha det bra sålänge

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards